Gammelkroppen

1819228_16

Kan du inte komma och ta hand om mig?

Vid det här laget känner jag min kropp ganska bra. Vi har bra kontakt kan vi väl säga. Så när den protesterar som den gör nu stör det hela min vardag. Oftast är det ju hjärtat och hjärnan som inte är överens, men eftersom hjärtat nu är ganska lugnt och beskedligt och inte gör så mycket väsen av sig så tycker väl resten av kroppen att den ska passa på att få lite uppmärksamhet. Muskelfästena på baksidan av höger knä har alltid haft lite attityd, eller i alla fall de senaste åren, men jag har på nåt sätt lärt mig att leva med det. Jag har ignorerat det helt enkelt för att jag ändå har kunnat fungera. Nu har däremot höger axel fått spunk och beter sig som en tjurig tonåring.

Jag försökte göra en liten förändring i min träning och köra tyngre med få reps. Jag har kommit till ett stadie i träningen då jag kunnat lägga på vikt nästa för varje pass och då ville jag ta tillvara på det och variera mig lite. Det tyckte dock den tjuriga tonåringen var en dålig idé så den satte ner hälarna. Musklerna som går under nyckelbenet och fäster i revbenen har fått för sig att skrika ganska högljutt vid i princip alla överkroppsövningar. Den första tiden jag kände av det gav jag den the silent treatment och låtsades som ingenting tills den en dag skrek för full hals och dessutom smällde i alla dörrar i huset. Då kände jag att det kanske var dags att ändra taktik och ge den lite uppmärksamhet. Först vila, vilket tar emot ordentligt när man är van att träna på ett visst sätt. Hur kul är det att ha leg day flera dagar i veckan liksom?? När jag ändå fick ont, eftersom det är svårt att träna ben helt utan användning av armar, så var det bara att inse fakta. Jag kan inte träna alls på ett tag. Och som straff till tonåringen som förpestar min vardag gick jag på elbehandling. Fniss! Konstig känsla när musklerna får leva ett eget liv. Och när jag ändå var där så gav jag lite uppmärksamhet till det glömda knäet som tydligen har något problem med slemsäcken. Så här dagen efter känns faktiskt axeln betydligt bättre så tonåringen kan bara ta och hålla käften nu tycker jag.

Dagen innan elchockerna var jag på genomgång med en PT i gymmet. Mest för att gå igenom teknik och få lite tips. Han frågade hur gammal jag var och hur och vad jag tränat förut. I nästa mening sa han nåt om ”när man börjar träna sent i livet…” Och var ganska snabb med att säga att min ålder dock inte var någon ålder att prata om. Fniss igen! Tur att jag inte har åldernoja. Nog för att jag vet att jag inte är 20, men än så länge tycker jag nog att jag är ganska ung. Hur som helst tyckte han att det finns hopp för mig ändå, ”jag ser ju att du har muskler”. Tack då! Han är ganska rolig och gav mig en del nyttiga tips och tyckte dessutom att jag, med tanke på mina upprorsmakare till muskler, borde träna mindre och vila mer. Hur fan ska det gå till? Det är ju så kul och så himla skönt och väldigt bra för självkänslan när man ser att det faktiskt ger resultat. Då får jag ibland en släng av den där sjukan som ungtupparna på gymmet lider av, då de flexar i spegeln. Fast det gör jag hemma i min egen spegel och inte där. Någon måtta får det ju vara med narcissismen!

Tonåringen som har satt bo under nyckelbenet har en syster som bor inne i kroppen nånstans, förmodligen i min ämnesomsättning. Jag fick för mig att testa 16:8, vilket funkade ganska bra om man tänker hungersmässigt. Ändå är jag en frukostmänniska och har alltid varit, men det var inga som helst problem att äta sista målet på kvällen och sen inte äta förrän till lunch nästa dag. Tonåringen däremot satte sig som en ring runt magen och hotade med att stanna där permanent om jag fortsatte med dumheterna. Problemet var att jag fick i mig mycket mindre proteiner eftersom jag skippade frukost då jag alltid äter flera ägg. Följden blev att det minskade proteinintaget gjorde mig sötsugen och jag åt mycket mer kolhydrater. Och inte några bra kolhydrater heller. Jag tror ändå på det här med periodisk fasta, men jag måste nog köra 5:2 istället.

Det är ganska intressant hur bra man kan lära sig att känna signaler från sin egen kropp och på det sättet snabbt kunna förändra sitt eget beteende för att få de resultat man vill ha. Men en sak slår mig: jag måste hitta någon ny kärlek att trassla in mig i för såna här inlägg är ju bara urtråkiga 😀

Annonser

5 tankar om “Gammelkroppen

  1. Känner till det där med kroppar och ålder, ‘nough said!!!

    Håller med att det kan bli liiite svårare att få i sig protein vid 16:8 men det går oftast rätt bra med lite tillskott och om man som jag älskar keso. Kör ju nu 16:8 samt detox vilket har varit svajnit bra för mig. Två snabba kilo och en mage som mår bättre än på många år. Det jag uteslutit är rött kött, majeri- och glutenprodukter. Så jag antar att nåt av de tre är boven i dramat. Har även minskat proteinet för att man ska göra det.

    Ska forska kring det när detoxen är klar. Tanken sen är att köra 16:8 och för mig funkar det bättre att inte äta fm för jag blir inte lika sugen på sött då. Dock är jag inte strikt, tränar jag sent så äter jag så enkelt är det. Men 6:1 funderar jag på. Orkar inte fasta två dagar, men en borde funka.

    • Tror också jag börjar med att testa 6:1 och se hur det går. Om jag fattat det rätt så innebär det att jag kan äta kl 20.00, sova, sen äta 500kcal typ till lunch och sen äta igen kring 20..? Har jag fattat det rätt? Det borde inte vara något större problem tycker jag. Dessutom tycker ju K på gymmet att jag tränar för mycket så då kan jag fasta på vilodagarna jag tänker tvinga mig själv att ta 🙂

      • Du lägger in de 500 när det passar dig. Jag har kört några gånger och valt att äta på kvällen, kan inte sova hungrig och för mig funkar det. Vila behövs och ffa om man tränar tyngre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s